augustus 14, 2019

Positief veranderd

 

Laura stuurde mij een berichtje, ze ervaarde veel stress en was geregeld aan het piekeren. Ook was ze recent begonnen met hardlopen en wilde graag makkelijker leren lopen. Op dat moment startte er geen Mindful Run cursus, dus besloot Laura mee te doen aan de 5-weekse Mindful Walk cursus.

Laura vertelt: “Ik wilde minder stress ervaren, geen gepieker meer. Rustig blijven in stressvolle situaties. Niet moe worden tijdens hardlopen. Aangezien ik op dat moment de enige deelnemer voor de Mindful Run cursus was, adviseerde Wilfried mij na overleg met elkaar om mee te doen aan Mindful Walk.”

 

Eigenlijk vond ik alle oefeningen leuk.

 

De Mindful Run en Walk cursus kent voor 70% dezelfde oefeningen. Wat anders is, zit vooral in de oefeningen over loophouding en -techniek. Daarnaast combineren we de mindfulness- en ademhalingsoefeningen met wandelen in plaats van hardlopen. Zo kunnen we iedere deelnemer, los van de wens om te wandelen of hard te lopen, voorzien van de juiste tools om ontspannen en met meer energie de dag door te komen.

Laura heeft de cursus als fijn ervaren en verder vertelt ze: “We hebben verschillende oefeningen gedaan om tot onszelf tot rust te brengen. Vooral de focus oefeningen en zintuigen oefening, waarbij we geblinddoekt gingen wandelen, vond ik erg leuk. Door je zicht weg te nemen en niet te weten waar je loopt en naartoe gaat, dat is erg spannend om te doen. Eigenlijk vond ik alle oefeningen leuk.”

Naast de mindfulness- en ontspanningsoefeningen loopt ademhaling als een rode draad door de cursus heen. Gedurende vijf weken gaan we in de trainingen en met opdrachten voor thuis aan de slag met ademhalingstechnieken. Laura vond dit in het begin best moeilijk, zo vertelt ze: “In het begin vond ik de ademtechnieken best moeilijk om het dagelijks toe te passen, maar het heeft me echt geholpen om door mijn neus adem te halen. Nu snap ik waarom ik altijd keelpijn had, namelijk door mondademhaling.”

 

Ik denk dat ik beter kan relativeren. Ik hoef me niet overal meer druk over te maken.

 

De neusademhaling is de enige juiste en meest gezonde ademhaling. Als je op de wereld komt, adem je door je neus. Je kunt niet eens door de mond ademen. Mondademhaling moet je eerst leren. Ademen door de mond is namelijk fysiologisch gezien een noodademhaling. Mondademhaling wordt namelijk door stress veroorzaakt en kan voor heel wat problemen zorgen, zoals chronische verkoudheden en snurkproblemen.

Op de vraag wat het Laura heeft gebracht, antwoord ze: “Dat ik een moment van rust nodig heb, om beter na te denken en te genieten van de kleine dingen die je meemaakt in je leven. Vooral dankbaar zijn.” Die momenten kan ze nu voor zichzelf creëren en dit heeft ervoor gezorgd dat mensen in Laura haar omgeving vinden dat ze positief ‘veranderd’ is. Zelf zegt Laura: “Ik denk dat ik beter kan relativeren. Ik hoef me niet overal meer druk over te maken.” Hiermee heeft Laura haar doel bereikt en wil ze zich graag meer gaan verdiepen in mindfulness.

Meer weten? Neem een kijkje op mijn website en/of neem vrijblijvend contact met mij op.

Hartelijke groet,

 

 

 

NB. Vanwege privacy is gekozen voor een andere naam.