januari 28, 2020

Nog eentje dan?!

Hoe zorg je na een drukke dag voor ontspanning? Je weet dat dit belangrijk is. Ontspanning na een dag met veel afspraken en/of veel achter een beeldscherm. Een dag waarbij je het gevoel hebt geleefd te worden en veel prikkels te verwerken hebt. Ja, dan is ontspanning in de avond belangrijk.

Je overvolle hoofd, gestreste gevoel en constante gespannenheid worden er niet minder door.

We weten dat het belangrijk is, maar weten niet altijd hoe je dat doet. Een avondje bankhangen met je smartphone in de hand of lekker series op Netflix kijken is echt geen ontspanning. Het voelt soms zo, zeker na een dag hard werken. Je hebt geen energie, de fut is er uit. Tja, dan kan het lekker zijn om op de bank neer te ploffen. En is die ene aflevering net afgelopen? Dan zeg je: ‘Nog eentje dan?’

Misschien goed om je eerst af te vragen hoe je zo uitgeblust komt, geen zin hebt om nog iets te doen. Door de effecten van een stressvolle dag is het veel moeilijker om ‘s avonds keuzes die goed zijn voor jou. Smartphone surfen of Netflix series kijken zijn zeker niet de juiste keuzes. Je overvolle hoofd, gestreste gevoel en constante gespannenheid worden er niet minder door.

Wil je meer balans? Zorg dan voor rustmomenten op de dag zelf.

Meestal wordt stress of vermoeidheid veroorzaakt door drukte van bijvoorbeeld werk of studie. Je bent constant bezig en constant prikkels aan het verwerken. Als jij ‘s avonds ook nog prikkels moet verwerken, helpt dit niet. Het verwerken in je hersenen gaat door, waardoor je waarschijnlijk ook nog slecht slaapt. Bovendien is het ‘blauwe licht’ van schermen ook ontzettend slecht voor je rust. Je slaapt minder snel en je ogen raken vermoeider. Al die prikkels: je wilt er juist minder als je al stress hebt.

Dus wil je meer balans? Zorg dan voor rustmomenten op de dag zelf. Denk aan een buitenwandeling, lekker genieten van een kop thee of een korte ademhalingsoefening. En kom je dan toch een keer vermoeid thuis, ga dan niet bankhangen, maar kom in beweging. Laat je smartphone links liggen, de televisie uit en ga lekker sporten, een stuk fietsen of yoga. En wil je toch op die bank ploffen, zet dan de radio aan, lees een boek of doe een meditatie oefening. Je slaapt lekkerder en hebt de volgende dag meer energie.