maart 16, 2019

Kracht van aandacht

 

 

Het afgelopen jaar is er veel te lezen geweest over de kantoortuin. Het zou funest zijn voor je mentale gezondheid. De kantoortuin en productiviteit is de slechtste combinatie ooit. De kantoortuin maakt zelfs asociaal: mensen mailen méér en praten minder. En het leidt tot meer stress. Direct afschaffen zou je denken.

Toch ligt het in mijn ogen een stuk genuanceerder. De kantoortuin is niet funest voor de mentale gezondheid, maar hoe wij hiermee omgaan! En vooral hoe wij met onszelf omgaan. We weten echt wel dat kletsen met collega’s hinderlijk voor andere collega’s kan zijn. We weten ook dat het niet goed is om lang in dezelfde houding te zitten. Dat afwisselend bewegen beter is dan urenlang zitten. Dat we beter kunnen gaan wandelen tussen de middag in plaats van een broodje te eten tijdens de zoveelste vergadering.

En toch doen we het vaker dan gezond voor ons is. Het leidt tot lichamelijke en geestelijke klachten. Met kennis alleen komen we er niet. We faciliteren een bedrijfsrestaurant waarin medewerkers bewuste keuzes kunnen maken, we laten onze medewerkers sporten op kantoor of geven ze korting op een abonnement van de plaatselijke sportschool. We trainen samen met collega’s voor een hardloopevent. Allemaal goede en waardevolle initiatieven, maar hoe zit het met het trainen van onze aandacht?

Je kunt het trainen van de aandacht vergelijken met het trainen voor een hardloopevent. Het is uitdagend, maar iedereen kan het. Je moet weten hoe je moet trainen, hoe vaak, hoe lang en zorgen dat je traint. Train je niet? Dan gebeurt er niets. En doe rustig aan. Het trainen heeft tijd nodig. Je kunt beter wat vaker trainen, dan sneller of langer. Gun jezelf rust tussendoor. Zo is het ook met je aandacht. Door te trainen wordt je aandacht sterker en belastbaarder. Het zorgt voor meer focus, betere communicatie, efficiënter werken en minder ziekteverzuim.

Laten we als verantwoordelijke zorgen voor een werkomgeving die een nog grotere variëteit aan werk- en ontspanningsvormen faciliteert en trainingen aanbiedt die medewerkers veerkrachtiger maakt. Zo leren we beter omgaan met stress. Ons brein is gewend om automatisch te reageren. En wat we automatisch doen, doen we niet bewust. En wat we niet bewust doen, kunnen we ook niet aanpassen. Door bewust stil te staan bij onze reactie, kunnen we ingrijpen als dat nodig is. Het geeft ons een grotere vrijheid en keuze. Hiervoor is het belangrijk om de aandachtsspier te trainen. Het is een soort conditietraining voor onze geest.

Zo maken we die bewuste keuze in het bedrijfsrestaurant, voelen we beter aan wanneer het tijd is om te bewegen en zeggen we eerder ‘nee’ tegen die lunchvergadering, omdat we bewust kiezen voor een wandeling buiten. Aandachtstraining draagt bij aan meer focus, een beter geheugen, meer werkplezier en vitaliteit.

Zoek de oplossing dus niet alleen buiten jezelf, maar zorg ervoor dat je zelf weer aan het stuur komt in plaats van op de automatische piloot. Dan vallen die kantoortuinen misschien ook wel weer mee.