april 14, 2020

Cynthia: “Ik denk het wel, maar ik ben het niet!”

 

Cynthia (29) deelt haar ervaring na deelname aan een 8-weekse mindfulness groepstraining. Zij nam hieraan deel omdat het uitgangspunt van mindfulness, met aandacht leven, haar enorm aansprak. Cynthia is opgegroeid met het motto: ‘erken je het niet, dan is het er niet’. Zo ging zij voor de training met moeilijke situaties om, waarin zij niet goed wist hoe ze moest handelen. De eerste keer dat Cynthia haar gevoelens aansprak, werd ze gediagnosticeerd met een angststoornis en milde depressie. Ze is nu een paar jaar verder en wil in het belang van haar welzijn, leren om met aandacht naar haar gedachten en gevoelens te kunnen kijken en deze accepteren. 

Zelf vertelt ze: “Het doel waarmee ik aan de training begon was meer innerlijke rust creëren met als gevolg meer zelfvertrouwen in mijn doen en laten. Ik hoopte te bereiken dat ik vaker voor mijzelf kan en durf te kiezen.”

In eerste instantie voelde de training wat ongemakkelijk voor Cynthia, omdat ze onbekend was met het proces. Naarmate de training vorderde voelde ze zich meer op haar gemak en begon ze in te zien hoe mindfulness haar kan helpen in het dagelijks leven. Lastig daarbij was het, zonder oordeel, volgen van de begeleide meditaties. Voor een perfectionist met faalangst en angststoornis is het moeilijk om iets te doen zonder reden of er geen oordeel aan te hangen. Kortom: het zijn in het heden vond ze lastig.

Op de vraag wat het Cynthia heeft gebracht, vertelt ze: “De training heeft mij een zekere vorm van rust gebracht. Ik kan signaleren wanneer ik over mijn grenzen dreig te gaan, wanneer mijn ademhaling oppervlakkig is en dat mijn gevoelens en gedachten er zijn, maar dat ik ze niet ben. Het briefje met de 3 meest negatieve gedachten heb ik nog steeds op zak. Elke dag kijk ik er weer naar en denk ik: ik denk het wel, maar ben het niet. Dit helpt mij mentaal gezonder te zijn. Van depressieve gevoelens kom ik misschien niet af, maar ik kan wel accepteren dat ik ze niet ben en dat de gedachten en gevoelens er mogen zijn.”

Cynthia ervaart meer rust voor zichzelf, herkent de signalen van stress, de automatische piloot en is zich meer bewust van (on)geluksmomentjes, energievreters en gevers. Ze heeft haar doel al deels bereikt. Ze is rustiger en ervaart meer zelfvertrouwen. Het kiezen voor zichzelf is nog lastig, omdat ze graag anderen helpt en zich vaak met anderen vergelijkt. Cynthia gaat verder: “Tijdens de training heb ik de tools gekregen om zelf verder te gaan en vertrouw ik erop dat ik mijn doel zal bereiken, al is het niet vandaag of morgen. Mindfulness is geen sprint, maar een marathon in het grote geheel. Zoals jij als trainer tijdens de laatste sessie al zei: de 8e week duurt de rest van je leven.”