maart 21, 2020

De invloed van corona op onze mentale gezondheid

 

Je bent jong, vitaal, hebt een goede baan, een lieve partner en/of fijne vrienden en misschien heb je zelfs al wat kleine koters rondlopen. Het kan niet op, je bent in de bloei van je leven. Toch dagen de huidige omstandigheden je behoorlijk uit.

Deze situatie is ongekend en dat zorgt zeker voor mentale uitdagingen.

Neem Sofie, 24 jaar, ze is single, wisselend tevreden met haar leven en dol op reizen. Toen de situatie in China nog ver weg leek, ging ze lekker op reis om wat van de wereld te zien. De afgelopen dagen hebben haar onzeker gemaakt. Kan ze nog wel terug naar Nederland? Zoja, wanneer? Of Joy, 28 jaar, single en woont samen met haar huisgenoten in Amsterdam. En ook al kan ze goed opschieten met haar huisgenoten, 24 uur op elkaars lip zitten brengt ook irritaties met zich mee. Thijs, 28 jaar, woont samen met zijn vriendin in het epicentrum van het coronavirus, Noord Brabant. De normaliter energieke en gedreven Brabander is dol op werken en is vanuit zijn commerciële functie door het hele land actief. Nu is hij aardig op zichzelf aangewezen en mist hij de echte verbinding met anderen. En tot slot Nienke, 30 jaar, getrouwd en net moeder geworden. Het is best een uitdaging om ook nog voor je kind te zorgen als je beiden (thuis)werkt. Zeker omdat opa en oma nu even niet op kunnen passen. Hoe behoud je balans en blijf je ook nog goed voor jezelf zorgen?

Bij niet iedereen leidt deze corona crisis tot angst, somberheid en/of stress klachten, maar uitdagend is het wel. Horeca is gesloten, net als sportscholen. We worden gevraagd om sociaal (fysiek) contact te beperken. Het sociaal leven is zo goed als stil is komen te liggen. Deze situatie is ongekend en dat zorgt zeker voor mentale uitdagingen. Het komt nu aan op je mindset. Aan de omstandigheden zelf kunnen we niet zoveel veranderen, maar wel hoe we op deze omstandigheden reageren. De situatie leidt niet tot angst, somberheid en/of stress klachten, maar onze gedachten over deze situatie zorgen daarvoor.

Maak afspraken met elkaar, zorg voor structuur en ritme op de dag.

Iedere thuissituatie is anders, maar het continu bij elkaar zijn kan zeker spanning opleveren. Neem Joy die de huiskamer, keuken en badkamer met haar huisgenoten moet delen. Normaliter zijn ze allemaal aan het werk en/of gaan ze er lekker op uit. Ze zien en spreken elkaar niet de hele dag, dan is het juist fijn om ‘s avonds even bij te kletsen. Maar nu je vrijwel 24 uur binnen zit, heb je ook behoefte aan privacy en wil je niet altijd samen tv kijken. De spanning zorgt voor verschillend gedrag. Mensen kunnen zich somber voelen, terugtrekken of juist afreageren, ruzie maken. Je zult begrijpen dat dit zeker niet helpt in zo’n situatie als nu.

Hoe dan wel? Maak afspraken met elkaar, zorg voor structuur en ritme op de dag. Het geeft duidelijkheid en houvast, voor iedereen thuis. Bovendien kun je op deze manier jouw doelen voor de dag stellen (tip 1: doelen stellen) . Zorg dat je contact houdt met familie, vrienden en collega’s, uiteraard via telefoon en digitaal (tip 2: relaties). Een belangrijk element op de dag is ontspanning. Blijf voor jezelf zorgen door een wandeling te maken, thuis te sporten en/of een lekker warm bad te nemen. Ga mediteren, doe aan yoga en/of ademhalingsoefeningen. Youtube staat vol met gratis aanbod (tip 3: ontspanning). Ook is dit een mooi moment voor zelfontwikkeling. Luister een podcast, lees een boek of doe mee aan één van de vele gratis challenges of masterclasses op internet (tip 4: ontwikkeling). En tot slot, wees je bewust van en werk aan je mindset (tip 5: mindset).

Zoals Churchill ooit zei: “Never waste a good crisis!” Deze crisis dwingt ons om te werken aan onze mentale gezondheid, veerkrachtig en innovatief te zijn. You can do this, we can do this!